Orkaan Gonzalo - Reisverslag uit Sint Maarten, Nederland van Familie Sleeuwen-Aldenhuijsen - WaarBenJij.nu Orkaan Gonzalo - Reisverslag uit Sint Maarten, Nederland van Familie Sleeuwen-Aldenhuijsen - WaarBenJij.nu

Orkaan Gonzalo

Blijf op de hoogte en volg Familie

16 Oktober 2014 | Nederland, Sint Maarten

Nog een eerste keer... maar dan een minder leuke!

Omdat we veel bezorgde reacties krijgen nu even een update...
Wat een gezellige laatste dag voor mijn zus Hanneke zou worden en voor ons de eerste dag naar school na een week vakantie werd er een die we niet snel meer zullen vergeten!

We kregen zondag te horen dat er een tropische storm op komst was. Dat maandag de scholen niet open zouden gaan maar dat alle leerkrachten wel moesten komen om de klassen in orkaan stand te zetten. Dat betekend dat alles op elkaar gestapeld moet worden in het midden van de klas en dat de computers en digiborden beschermd moeten worden met zeil. Dus maandag naar school gegaan en alles klaar gezet. Vincent moest op zijn werk ook alles klaar maken voor de storm. Zijn baas was niet zo zeker van een storm en dacht dat het veel heftiger zou worden...

Om 16.00 uur moest iedereen op het eiland binnen zijn, op de radio waarschuwden ze ons al dat de storm uit was gegroeid tot een orkaan van de eerste categorie.
Maar omdat we wel een beetje van avontuur houden zijn we met een vriend van ons, heel eigenwijs, met de kinderen naar het hoogste punt van het eiland gereden omdat we dachten dat we daar mooi zicht hadden hoe de wolken een orkaan zouden gaan vormen. Eenmaal boven kon je niets anders zien dan grijze lucht. Jammer dus.

Daarna snel door de regen en wind, die al steeds heftiger werd, naar huis gereden. Toen we thuis kwamen was Mr.Brooks (onze huisbaas) de shutters al voor de ramen aan het zetten. Een behoorlijke klus waar Vincent hem flink mee heeft kunnen helpen.
Ondertussen waren Hanneke en ik het huis klaar aan het maken voor de orkaan...
Zaklampen pakken, water klaar zetten. Alles naar binnen brengen.
De bedden bij ons neerleggen, alle apparaten opladen, spelletjes klaar leggen etc. Om 16.30 uur begon het heviger te waaien en konden we nog 'genieten' van de wind. Al snel ging het harder en harder en moesten we alles sluiten zodat we volledig beschermd zouden zijn voor de windvlagen. Tot groot verdriet van Vince die iets van de storm wilde zien...Gelukkig was Hanneke er nog en zijn we al spelletjes spelend en film kijkend de avond door gekomen.

Om 22.00 uur toen de orkaan nog steeds erg hevig was is Vincent de buurmeiden gaan 'redden'. Zij hadden een flinke lekkage en hun stroom was uitgevallen. Door weer en wind is hij ze gaan halen...
Ze zijn bij ons komen logeren, erg gezellig. Ons huis vol met onze spullen, 3 logeetjes, 2 schildpadden, 2 honden op de veranda en wij met zijn 5-jes!

De volgende ochtend zijn we gaan kijken wat de schade was. Ons huis was ok. We hadden geen water meer maar de rest was ok. Het huis dat we verhuren had een flinke lek en er was geen stroom meer.
De tuin was een ravage! De bak van de pick up van de baas van Vincent lag 20 meter verderop in de tuin, er lag een deur op de oprit, struiken er uit, zwembad vol takken en blad.

Gelukkig voor Hanneke ging haar vlucht naar Nederland die dag gewoon door. Wij hadden stiekem gehoopt dat ze wat langer zou moeten blijven...

Toen we haar naar het vliegveld brachten zagen we pas echt wat Gonzalo allemaal had aangericht! Wat een bende, veel huizen kapot, elektriciteitsmasten omgewaaid, kabels op de grond. Bomen om etc.

Wat hebben we een geluk gehad!
Dank voor al jullie berichtjes... we maken het goed, de puin rondom ons huis is bijna opgeruimd, op het eiland zelf zal dat nog even duren, we hebben na 48 uur weer water... het was spannend maar het was ook wel een hele belevenis.
Zoals Loet zei: 'Mam, dit was echt een avontuur'

• 16 Oktober 2014 - 05:20

Hannie:

Heftig zeg! Gelukkig dat er niets met jullie is gebeurd.Zal best veelindruk maken op jullie en vooral de kinderen. Maar een groot avontuur waarin je niets meemaakt is ook maar saai!! Haha. Nu maar eerst alles opruimen en dan weer lekker genieten!
    Ik vind t trouwens heel leuk om jullie berichtjes te lezen. Nog veel plezier groetjes Hannie

• 16 Oktober 2014 - 08:02

Bjorn, Anika, Sieta, Marcel & Jolande:

Jeetje ja, maar goed dat het weer voorbij is! Hoe vaak komt dit eigenlijk voor daar, ze hebben toch niet voor niets die speciale luikjes. waarschijnlijk. Zo te lezen kunnen jullie je weer helemaal uitleven op de tuin daar. Weer eens wat anders dan de schooltuin ;-)

• 16 Oktober 2014 - 08:06

Jolanda:

Heftig zeg, gelukkig zijn jullie zelf ongeschonden eruit gekomen.

• 18 Oktober 2014 - 14:56

Anzion:

het is genieten om jullie avonturen te lezen. Blijf er een feestje van maken. Groetjes uit Rosmalen

• 21 Oktober 2014 - 22:25

Frieke:

Jeetje, wat een heftig avontuur! Vooral als je niet weet wat je te wachten staat. Maar jullie hebben gelukkig niets ernstigs meegemaakt. Fijn dat jullie een update hebben gestuurd. Altijd fijn om te lezen!

Liefs de van Ansempjes

• 28 Oktober 2014 - 19:54

Cindy:

Lieve allemaal, wat een ervaring zeg! Spannend en gelukkig met een goede afloop.
    Het is inderdaad erg fijn om te lezen hoe jullie leventje er op dit moment zo'n beetje uitziet. Het moet vast bijzonder geweest zijn om dit te kunnen delen met iemand van zó dichtbij zoals Hanneke. Fijn dat jullie al bezoek uit Nederland hebben gehad en ook nog in het vooruitzicht hebben!